Als ondernemer is het belangrijk om uw omzetbelastingnummer (ob-nummer) en btw-identificatienummer (btw-id) te hebben. Het is een simpel proces om deze nummers te verkrijgen, u hoeft alleen maar uw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Wanneer u zich heeft ingeschreven, worden uw inschrijvingsgegevens doorgegeven aan de Belastingdienst en zult u binnen 10 werkdagen bericht ontvangen over de registratie van uw onderneming in de administratie van de Belastingdienst.
Uw omzetbelastingnummer (ob-nummer)
Uw ob-nummer is uw unieke identificatienummer voor contact met de Belastingdienst. Het bestaat uit 9 cijfers, de letter B en 2 cijfers. Voor eenmanszaken zijn de 9 cijfers hetzelfde als hun burgerservicenummer (BSN). U gebruikt uw ob-nummer alleen bij communicatie met de Belastingdienst, zoals als u hen een brief schrijft of de BelastingTelefoon belt.
Uw btw-identificatienummer (btw-id)
Uw btw-id is uw unieke identificatienummer voor uw facturen, website of andere communicatiemiddelen. Het bestaat uit de landcode NL, 9 cijfers, de letter B en 2 cijfers. Uw leveranciers en afnemers kunnen dit nummer controleren op de website van de Europese Commissie.
Waarom 2 nummers voor eenmanszaken?
Eenmanszaken hebben twee nummers omdat uw burgerservicenummer niet verwerkt is in uw btw-id, wat uw privacy beter beschermt.
Waar vindt u uw omzetbelastingnummer (ob-nummer) of btw-identificatienummer (btw-id)?
U kunt uw ob-nummer en btw-id vinden door in te loggen als ondernemer in Mijn Belastingdienst Zakelijk, bijvoorbeeld tijdens het doen van uw btw-aangifte.
In conclusie is het belangrijk om uw omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer te hebben als ondernemer. Het is eenvoudig om deze nummers te verkrijgen door uw onderneming in te schrijven bij de KVK en u zult de nummers binnen 10 werkdagen ontvangen na registratie bij de Belastingdienst. U kunt uw nummers vervolgens vinden door in te loggen in Mijn Belastingdienst Zakelijk. Het is belangrijk om beide nummers goed te gebruiken, uw ob-nummer alleen voor contact met de Belastingdienst en uw btw-id voor op uw facturen en communicatiemiddelen.
Het is ook verstandig om uw nummers veilig te bewaren en altijd bij de hand te hebben wanneer u met de Belastingdienst moet communiceren of facturen moet opstellen. Het verkrijgen van uw omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer is de eerste stap in het opzetten van een succesvolle onderneming en het is belangrijk om deze nummers goed te gebruiken en te beheren.